Jannita van den Haak in haar winkel 'Jannissima Temporary Concept Store'

‘Ik droom van een eigen show in Milaan’

Jannita van den Haak ontwerpt tassen en sieraden. Sinds kort heeft ze een winkel in het centrum van Eindhoven.

Jannita van den Haak in haar winkel 'Jannissima Temporary Concept Store'
Jannita van den Haak in haar winkel ‘Jannissima Temporary Concept Store’

Een ketting met grote bollen van Venitiaans glas hangt aan een paspop voor de betonnen muur; felle kleuren tegen een grijze achtergrond. Even verderop liggen glazen kevertjes, spinnen en bijtjes, niet veel groter dan een vingertop. De winkel van Jannita van den Haak uit Eindhoven is kaal, maar de inrichting van glasblazer JanHein van Stiphout – een combinatie van rauw beton met het fragiele glas – maakt de winkel indrukwekkend. Van den Haak: ” Ik heb er bewust voor gekozen om niets aan de muren te veranderen. Daardoor vallen de kunstwerken extra op.”

Vier jaar geleden studeerde Van den Haak (28) af aan de Design Academy in Eindhoven en nu heeft zij haar eigen winkel aan de Nieuwe Emmasingel in Eindhoven: Jannissima Temporary Concept Store. Naast haar eigen sieraden en tassen, verkoopt ze werken van glaskunstenaars, kledingontwerpers en andere designers.

“Ik exposeerde hier voor de Dutch Design Week. Dat was zo’n succes dat ik ermee door ben gegaan.” De winkel is voor haar een kans om als merk meer bekendheid te krijgen. “Het is ook een soort testlab om te kijken hoe mensen reageren op de ontwerpen.”

Opvallend is haar voorliefde voor glas. “Ik ben altijd gefascineerd geweest door glas. Je kunt er mee doen wat je wilt en het is heel authentiek. Als ik iets in mijn hoofd heb wil ik dat realiseren en met glas is dat echt een uitdaging. Ik daag de makers uit hun grenzen te verleggen.”

Dat Van den Haak vormgeefster is geworden, is niet zo verwonderlijk. Als klein kind ontwierp ze kleertjes voor haar barbies en op de middelbare school maakte ze kostuums en decors voor theatervoorstellingen. “Toen ik hoorde van de Design Academy was ik meteen enthousiast. Ik herkende mezelf er helemaal in.”

Rugtas van Jannita van den Haak

Voor haar afstudeerproject ontwierp ze een reistas onder haar label ‘Velina Volante’. “Ik heb zelf altijd veel gebackpackt. Zo kwam ik op het idee om een rugzak te ontwerpen die handig is in het gebruik, maar toch ook stijlvol is”, vertelt Van den Haak. Voor haar backpack ontving ze verschillende Design Awards. “Dat was een stimulans om door te gaan. Ik denk dat ik zonder die prijzen nooit zo snel een eigen label was begonnen.”

Afgelopen dinsdag werd een deel van haar ontwerpen getoond bij een modeshow van modeontwerpster MLY. Een van de modellen liep met een grote beige trolley onder haar arm. “Hij kan gebruikt worden als trolley en als handtas. Handig hè?”, zegt ze enthousiast.

Haar sieraden worden onder andere gedragen door Monique de Bouvrie en Fiona Hering. ” Dat is natuurlijk geweldig. Het is leuk om te horen dat je ontwerpen in de smaak vallen.”

Het doel van de ontwerpster is de collectie en het aantal verkooppunten uitbreiden, waardoor het bereik groter wordt. Daarnaast hoopt ze op bekendheid in het buitenland. “En ik droom van een eigen show in Milaan. Jannissima moet een lifestyle-merk worden. Ik wil blijven vernieuwen en mijn grenzen opzoeken.”

Voorlopig heeft ze het druk met de winkel en met het zoeken naar ontwerpers die hun spullen in haar winkel willen verkopen.

“Ik ben zeven dagen per week bezig met mijn werk, maar dat is logisch als je doelen stelt. Als je iets wil, dan moet je er ook helemaal voor gaan.”

Bron:  ED

Geef een reactie

