Worldpack papieren draagtassen

Worldpack levert een miljard tassen per jaar

EINDHOVEN – De gewone plastic tasjes van Schoenenreus, Wibra en Hema komen er vandaan, maar ook die van G-Star en de Bijenkorf. Net als de wat luxere papieren tasjes die zo in trek zijn bij parfumerieën en de betere modezaken, diverse geschenkverpakkingen en de nog luxere en steviger tassen die bedoeld zijn voor meer dan eenmalig gebruik.
Worldpack papieren draagtassen
Worldpack – papieren draagtassen

Worldpack uit Eindhoven levert ze allemaal. “Meer dan een miljard stuks per jaar”, zegt directeur Jos Bergen met trots. Bergen heeft wel eens nagedacht over de vraag welk percentage van de winkels in de grote Eindhovense binnenstad hun producten aan de klanten meegeven in ‘zijn’ tassen, maar dat was moeilijk te beantwoorden. Maar veel zijn het er zeker.

“En niet alleen in Nederland, maar wereldwijd”, zegt Bergen. “Als je in het Japanse Osaka een leuk Tommy Hilfiger-tasje meekrijgt bij een blouse of zo, komt die ook van ons.” Zijn bedrijf heeft een jaaromzet van 22 miljoen euro, is marktleider in Nederland en kent slechts een paar concurrenten in Europa. De 42-jarige Sonnenaar omschrijft zijn bedrijf als ‘een serviceverlener, gespecialiseerd in draagverpakkingen voor de non-food retail’.

Oftewel: de tassen van Albert Heijn en C1000 komen niet van Worldpack. “Al is er een uitzondering, een nieuwe, stevige papieren tas van Super de Boer komt wel weer van ons”, zegt Bergen. Niet dat Worldpack al die tassen zelf maakt. Dat gebeurt elders, in Europa maar ook Azië.

“Feitelijk krijgen we de ontwerpen van de opdrachtgever en wij zorgen dat de tassen of verpakkingen er komen. Die kunnen we vanuit hier distribueren naar de winkels van de klanten.” Worldpack was het bedrijf van zijn vader Hans, die ermee begon op het oude gedeelte van Ekkersrijt. Zoon Jos kwam er als jongeman van 19 te werken en klom op tot directeur. Zijn echtgenote Margaret werkt er ook: “Zij reist de werld af, onder meer op zoek naar trends.”

Tien jaar geleden verhuisde Worldpack naar het nieuwe deel van Ekkersrijt. “En we groeiden in 2005, door de overname van onze concurrent Conpax Belfort in Heerenveen. Momenteel hebben we veertig medewerkers.” Nu huist Worldpack in een gloednieuw pand van 3500 vierkante meter, dat Bergen liet neerzetten op industrieterrein Esp.

Worldpack City & beach bags
Worldpack – City & beachbags

Pal langs de Kennedylaan zitten de kantoren, erachter het enorme magazijn en de laad- en losruimte. De naam Worldpack staat in gigaletters op de gevel. Daarop zit sinds enige tijd ook een tweede logo, van Bunzl. Dat Engelse bedrijf is sinds juli 2008 eigenaar van Worldpack. Bunzl is een wereldspeler op het gebied van onder meer verpakkingen voor ‘food’, zoals koffiebekers en broodjes, maar is ook actief in de schoonmaakwereld en in horecaproducten. Het heeft een jaaromzet van dik vier miljard euro.

Bergen: “Bunzl stond hier letterlijk onverwachts op de stoep toen we ons gebouw aan het neerzetten waren. Al snel maakte hun vertegenwoordiging duidelijk dat ze het doel hadden om ons over te nemen.” Details daarover wil Bergen niet kwijt, maar hij is er nog steeds zeer tevreden over.

“Worldpack opereert nog altijd zelfstandig, ik moet alleen de cijfers regelmatig naar het Europese Bunzl-kantoor in Amsterdam sturen. En we hebben er voordeel van. Kort na de overname startte de depressie. Dat we onderdeel zijn van Bunzl geeft vertrouwen bij klanten. Dat zijn vaak grote partijen, en groot koopt graag bij groot.”

Bron: De Ondernemer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s