Tassenbol

Tweede leven voor plastic draagtassen met de TassenBOL

Door: Adriënne Nijssen

AMERSFOORT – Vlug, vlug, nog even wat boodschappen halen voor het avondeten, om vervolgens bij de kassa er achter te komen dat je geen boodschappentas bij je hebt. Dan maar een tas kopen of bij de kassa pakken. Thuis gaat het tasje vervolgens in de kast bij tientallen andere plastic tasjes. Wie komt dit niet bekend voor?
Tassenbol

Het overkwam Caroli Buitenhuis eind 2004 voor de zoveelste keer. Ze dacht dat ze niet de enige was die het zonde vond om iedere keer weer een nieuw tasje te kopen. De tasjes zorgen namelijk niet alleen voor milieuproblemen die variëren van verstopte riolen tot drijvende plastic eilanden in zee, maar ze veroorzaken ook extra CO2-uitstoot als ze na gebruik in de vuilnisbak terechtkomen en verbrand worden.

Caroli vroeg zich af waarom supermarkten niet een rek met gebruikte plastic tasjes hadden, net als met kartonnen dozen. Toen ze daar bij een paar supermarkten naar vroeg, keek het personeel haar aan of ze gek was. Dat sterkte Caroli juist om iets aan deze milieuvervuilende gemakzucht te veranderen. Het idee voor de TassenBol was geboren.

Caroli zocht contact met GreenWish die haar hielp met een succesvolle subsidieaanvraag bij het ministerie van VROM. Met dit geld werden de eerste modellen gemaakt.

Al met al duurde het tot september 2006 voor de eerste TassenBol in vijf supermarkten op proef geplaatst werd. De proef werd een succes, zowel de winkels als de consumenten waren enthousiast. Veel natuurvoedingswinkels volgden al snel, reguliere supermarkten lieten het aan de bedrijfsleider over of er al dan niet een TassenBol kwam.

Jumbo bracht daar als eerste supermarktketen verandering in. Sinds 29 maart heeft elk filiaal van Jumbo zijn eigen TassenBol, ook het filiaal aan het Neptunusplein in Amersfoort. De TassenBol staat redelijk strategisch bij de ingang van de supermarkt. Toch had Lya Lambert de TassenBol nog niet zien staan. “Nee, ik ken het niet, maar ik vind het wel een mooi initiatief”, zegt ze.

Een enkel tasje gebruikt Lya voor de afvalbak, maar de meesten gaan toch direct in de vuilnisbak. “Ik verdiep me niet zo in CO2, maar ik vind het wel jammer als iets zomaar weggegooid wordt.” Vandaar dat ze altijd boodschappen doet met haar eigen tassen.

Dat geldt ook voor Karin Mulder. Ook zij kende de TassenBol niet. “Natuurlijk weet ik dat plastic slecht is voor het milieu. Als ik mijn eigen tassen meeneem, heb ik het idee dat ik er iets aan doe.” Nu Karin weet wat de TassenBol is, vindt ze het een goed idee. “Soms krijg je voor je er erg in hebt een plastic tasje mee. In het vervolg zal ik die in de TassenBol doen”, zegt ze.

Riky Bruins kent de TassenBol wel. “Ik weet het van familie in Amsterdam. Ik spaar alle tasjes op en die deden zij van tijd tot tijd in de TassenBol. Behalve de wat steviger tassen, die gebruik ik wel een paar keer. Wel handig dat ik ze voortaan hier kwijt kan.” Riky denkt dat ze minder tassen uit de TassenBol zal halen dan ze er in zal stoppen.  “Misschien een enkele keer, als ik een tasje vergeten ben. Dan zal ik er wel eens eentje uithalen”, zegt ze

Bron: De Weekkrant

Eén reactie op “Tweede leven voor plastic draagtassen met de TassenBOL

Geef een reactie

