Netty Brandwijk en Margreet Onstee, kunst & tassen

Vrije manier van werken: Schilderijen, tassen en sieraden in voorjaarsexpositie Het Hoekhuis

LEUSDEN – In de maanden mei en juni zijn de vitrines in Het Hoekhuis gevuld met opvallende sieraden, tassen en andere werken van textiel. Margreet Onstee uit Amersfoort ontwierp en maakte ze. Aan de wanden vormen de schilderijen van Netty Brandwijk uit Leusden de blikvangers.

Netty Brandwijk en Margreet Onstee, kunst & tassen

Op zondagmiddag 2 mei wordt de duo-expositie geopend met een Kunstcafé. De opening wordt muzikaal opgeluisterd door Duo Canela, bestaande uit zangeres Teresia Garcia en gitarist Nico Mentink.

De exposanten hebben nogal wat overeenkomsten. Beiden kozen een beroep waarbij het jonge kind centraal staat: Margreet werd peuterleidster, Netty ging als kleuterleidster aan de slag.

Hun creatieve talent was altijd al aanwezig. “Volgens mijn vader ben ik geboren met een potlood in in mijn hand”, vertelt Netty. En op Margreets website is te lezen dat ze als meisje altijd wel iets wilde veranderen aan haar kleding, waardoor haar moeders naaimachine “niet veilig was”.

Hoewel de een de kwast en de ander naald en draad verkiest om wat moois te maken, blijkt dat hun manier van werken ook gelijkenissen vertoont. Margreet vertelt: ”Als ik een leuke lap zie, krijg ik onmiddellijk een idee in mijn hoofd. Maar een patroon heb ik niet, het ontwerp ontstaat onder mijn handen.” En Netty laat weten: “Voor ik ga schilderen heb ik wel een beeld in mijn hoofd van iets moois dat ik eerder ergens zag. Dat inspireert me bij het schilderen waarbij ik het pad van de kronkels volg die het penseel maakt. Achterlangs, tussendoor: dat geeft vaak een 3D-idee aan mijn schilderijen.” De vrije manier van werken die beide kunstenaars kenmerkt, geeft beperkingen aan opdrachtgevers. Netty: “Ze kunnen alleen afmetingen en kleuren opgeven, voor de rest moeten ze me helemaal vrij laten.” En ook Margreet zegt: “Wensen kunnen opgegeven worden, maar ik kan niet iets maken waar ik niet achter sta.”

Netty s acryl-en olieverfdoeken vallen vooral op door de primaire kleuren. “Ze zijn helder, fris en natuurlijk, en je kunt er alle kanten mee op”, legt ze haar voorkeur uit. Bij de tassen van Margreet zijn niet zozeer de kleuren maar het materiaal de aandachttrekkers.
Want aandacht trekken doen ze, volgens de maakster. Daarom zegt ze ook: “Het zijn tassen voor mensen met een beetje lef.”

Bron: De Weekkrant

Geef een reactie

