Chloe - tassen

Modeliefhebbers kiezen bij tassen meer voor luxe in combinatie met discretie

AMSTERDAM- De tijd van designertassen met enorme logo’s lijkt voorbij. De tassen maken plaats voor elegantere exemplaren als onderdeel van de ‘anti-bling’ beweging in modeland. Klanten interesseren zich meer voor luxe in combinatie met discretie.

Tassen met drukke logo’s waren vijf jaar geleden helemaal in de mode, maar op dit moment is de simpele, stijlvolle tas meer gewild, aldus The Telegraph. De reden hiervan ligt bij de recessie. Modeliefhebbers willen niet opvallen door hun designertassen, maar streven naar een simpele tas van luxe materiaal.

Chloe - tassen
Chloé

“Onze klanten hebben een nieuwe waarneming van luxe. Wij moeten hierop inspelen door ons assortiment aan te passen. We moeten luxere, meer verfijndere tassen gaan maken”, zegt Francois-Henri Pinault, eigenaar van Yves Saint Laurent, bijvoorbeeld tegen de krant.

Alexander Wang - tassen
Alexander Wang

Meer winst
De klant kiest eerder voor tassen zonder zichtbare labels, zoals de tassen van modehuizen Chloé en Alexander Wang. Ook Gucci, het merk dat vijf jaar geleden tassen maakte met een enorme G erop, heeft zich gewaagd aan een rustiger exemplaar. Het modehuis produceerde de soberdere ‘Jackie’ en de ‘Pelham’ handtassen en zag de winst meteen stijgen.

Marigay McKee, mode- en beautydirecteur bij Harrods, onderschrijft de trend. “Alles was we zien is anti-massaal, anti-opsmuk, anti-bling”, zegt zij.

Joseph Nunes, marketingprofessor aan de University of Southern California, deed onderzoek naar het koopgedrag van rijkere klanten en ontdekte eveneens dat de groep inmiddels bereid is de ‘hoofdprijs te betalen voor ‘zwijgende’ producten, zonder merknaam of -logo’.

China
In westerse landen wordt de nieuwe trend volop gevolgd, maar in Azië, voornamelijk China, wordt de winst van de modemerken wel nog steeds veroorzaakt door de ‘logotassen’.

Modejournaliste Caryn Franklin kan dit wel verklaren: “Dat blijf je houden. Mensen blijven de tassen kopen om hiermee als het ware te zeggen: dit is mijn tas, mijn merk.”

Bron: NU

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s