Crazy Shopping - Musical - Tassen

Tassenverslaving baart de musical: Crazy Shopping

Door: Nico Heemelaar

Elisa van der Meijden (19) bracht haar ouders op het idee een musical te maken over koopverslaving. Zelf heeft zij een tasen-tic. De door haar begeerde spijkerbroek van 1500 Britse pond heeft zij echter nooit gekregen.

Crazy Shopping - Musical - Tassen

Elisa van der Meijden moet een jaar of 12 zijn geweest toen haar passie voor winkelen begon. Inmiddels is zij bijna 20, woont zelfstandig in Amsterdam en verzamelt tassen. Om geld uit te sparen voor haar koopaanvallen, eet ze zoveel mogelijk bij haar ouders thuis, de Haagse producenten Henk van der Meijden en Monica Strotmann.

Het was dan ook Elisa die met het idee kwam voor de musical ‘Crazy Shopping’ die in zowel de Goudse Schouwburg (15 en 16 oktober) als Theater Castellum in Alphen (26, 27 en 28 november) enkele keren achter elkaar is te zien.

In de muscial wordt aan de hand van bekende Nederlandstalige popliedjes de draak gestoken met het fenomeen shopverslaving. Zonder belerend vingertje op te steken luidt de moraal van het verhaal dat in deze wereld alles te koop is behalve geluk.

Elisa verslond de Shopaholic-boeken van Sophie Knisella en zag, net als veel andere Nederlanders, vorig jaar de film ‘Confessions of a shopaholic’. Toch reageerden haar ouders aanvankelijk sceptisch, toen zij met de suggestie kwam een voorstelling rond dit thema te maken.

Totdat haar ouders bj een berzoek aan New York in de krant een advertentie zagen van de Stop Our Shopping Church van dominee Billy Talen en een bezoekje brachten aan diens kerk en zijn kruistocht tegen de creditcard. “Ik heb drie uur lang gebiologeerd naar deze man zitten kijken, terwijl ik normaal na een half uurtje al onrustig word”, zegt Henk van der Meijden.

Verslaving
In ‘Crazy Shopping’ speelt Tony Neef de dominee die ten strijde trekt tegen shopverslaving. Zijn preken lijken aan dovemansoren gericht, niet alleen ten opzichte van zijn tegenspeelsters Casey Francisco, Miranda van Kralingen, Carolina Mout en Antje Monteiro, maar ook bij het publiek.

Crazy Shopping - Musical - Tassen

Bezoekers van ‘Crazy Shopping’ verdringen elkaar na aflooop van de voorstelling om een ‘goodie bag’ vol gadgets, cadeautjes en waardebonnen te bemachtigen.

Tassen zijn volgnes Elisa van der Meijden het ideale verzamelobject, omdat ze altijd passen. “Geen gezeur met spijkerbroeken die te nauw sluiten of bikini’s die niet voor jou zijn gemaakt, maar voor Italiaanse topmodellen” zegt ze.

“Ik heb ongeveer 25 tassen en draag ze afwisselend bij vlagen. Mijn favoriete winkel in Den Haag? Luna Azul aan de Frederik Hendriklaan. Verder kom ik graag bij River Island in de Kalverstraat in Amsterdam. Maar mijn ultieme winkelsteden zijn Londen en New York.”

Als iedere andere ouder kent Monica Strotmann het probleem van de kooplustige tienerdochter. “Jaren geleden waren we een keer in Londen en Elisa had haar oog laten vallen op een spijkerbroek van Victoria Beckham. Bleek die 1500 pond te kosten. Dat krijgt ze natuurlijk nooit van mij”, aldus moederlief.

Vader Henk van der Meijden: “Ik ben wat toegeeflijker, zeg sneller ‘ja’ dan Monica. Maar ik ben ook al 73 en wil nog grag genieten van mijn dochter zol lang het nog kan.”

Klas
Elisa: “Als kind voel je feilloos aan bij wie van de ouders je moet aankloppen. Ik hing altijd het verhaal op dat ik een bepaald kledingstuk wel moest hebben, anders zou ik in de klas uit de toon vallen.”

Elisa is inmiddels in Amsterdam aan haar studie communicatiemanagement begonnen. Het amusement is haar met de paplepel ingegoten. Zelf ambieert ze een baan in het ontwikkelen van televisie-formats.

Om haar tassen-tic te financieren heeft zij een bijbaantje in Cirque Stiletto, de bejubelde circus- en theatershow van haar ouders.

Bron: AD (14-10-2010)

Geef een reactie

