Simone Louwes - Tassen

Simone Louwes werkt zich vanuit de bescheidenheid op als tassen ontwerpster

APELDOORN – Ze neemt een heel bescheiden positie in binnen de Apeldoornse modewereld. Simone Louwes heeft zelfs geen website, al komt daar begin volgend jaar verandering in. Momenteel werkt ze aan een kleine tassencollectie met het oog op het voorjaar. Wie voor de feestdagen nog een handgemaakte tas van Louwes wil aanschaffen moet snel zijn. De voorraad is nagenoeg uitgeput en meer dan een tas per week zit er niet in.

Simone Louwes - Tassen

Louwes is namelijk reumapatiënt. Eén van de redenen om in 1997 haar schoenwinkel en die van haar man op de Eglantier te verkopen. Onlangs sloot ze haar atelier aan de Hoofdstraat waar ook de fotografen van het Gelrecollectief huizen. Louwes en haar echtgenoot Niek Jansen verhuisden, waardoor zij thuis kan werken. ,,Daardoor mis je het contact met anderen’’, zegt ze. ,,Maar ben je moe, dan kun je wel meteen lekker onderuit op een stoel zitten.’’

Vijftien was ze toen ze haar Niek ontmoette. Haar aanstaande schoonouders bestierden een schoenmakerij in Apeldoorn. Gaandeweg leerde ze met leer omgaan en kreeg ze haar eerste baantje: tassen repareren.

Een bezoek, vele jaren later, aan een Arnhem’s museum heeft haar leven beïnvloed. Ze kreeg een kaartje in handen van een modevakschool die ook cursussen tassen maken verzorgde. ,,Precies wat ik zocht’’, lacht Simone, die zich na de cursus liet inschrijven voor een tweejarige vakopleiding in Nieuwegein. ,,Je leert er technieken en met machines omgaan. Maar uiteindelijk moet je het toch zelf gaan doen.’’



Een jaar of zes is ze nu bezig. Ze heeft een afspraak met uitkeringsinstantie UWV Werkbedrijf over haar werkzaamheden kunnen maken. ,,Helemaal gek werd ik van het stilzitten. Ik wilde wat te doen hebben. Lekker kunnen fröbelen. En een tas maken geeft me energie. Uiteraard is die energie beperkt, want er is geen dag zonder pijn. Maar met pijn leer je leven. Een tas ontwerpen en vervolgens maken maakt me echt helemaal happy.’’

Al zegt ze ook haar twijfels te hebben. ,,Is het wel mooi wat ik maak? Goed genoeg? Zo zit ik nu eenmaal in elkaar al weet ik best dat ik mijn vak versta. Ik ben een praktisch mens en dat komt ook in mijn tassen tot uiting. Je moet ze makkelijk kunnen dragen, ze mogen daardoor niet al te zwaar zijn. Ook moet je ze goed af kunnen sluiten. Iedere tas, groot of klein is uniek.’’

Ze moet het van mond-tot-mondreclame hebben. En dat lukt aardig, want de prijzen die ze hanteert (50-150 euro) zijn voor handwerk relatief laag. Aan avondtassen waagt ze zich niet. ,,Ik ben meer van het stoere.’’

Bron:  De Stentor

Eén reactie op “Simone Louwes werkt zich vanuit de bescheidenheid op als tassen ontwerpster

Geef een reactie

