Ellen van Panhuis - Tassen-mode

Ellen van Panhuis transformeert een tractorband tot tas

door: Maranke Pater

ERMELO/PUTTEN – Tuinslangen, binnenbanden van een fiets of tractor, wat doe je ermee zodra ze niet meer te gebruiken zijn? Ellen van Panhuis weet er wel raad mee: zij maakt er tassen van.

Ellen van Panhuis - Tassen-mode

Op de kerstmarkt aan de Telgterweg te Ermelo is het een komen en gaan van mensen die op zoek zijn naar leuke kerstcadeautjes. Van vilten kerstballen, sieraden, laarzen, tot aan keramieken schalen, het is er. In één van de hoeken van de fabriekshal van de Oude Meul staat Van Panhuis met een kraam vol tassen. Een wat oudere vrouw is uiterst geïnteresseerd, vol bewondering bekijkt ze de versieringen op de zijkant van één van de objecten. Dan gaat haar blik naar het hengsel. Huh? Een autogordel? ,,Ze zijn gemaakt van tractorbanden!” Legt Van Panhuis uit, als de vrouw vol ongeloof haar kant op kijkt.

Een half jaar geleden kwam een vriendin van de Puttense op het idee om tassen te maken van de binnenbanden van tractoren. ,,Zij maakte sieraden en begon met het fabriceren van tassen, maar haakte al gauw af. Mijn interesse was echter gewekt en ik vroeg haar of ze het niet erg vond als ik het overnam. Gelukkig kreeg ik de vrije hand, met dit als resultaat”, zegt Van Panhuis, als ze op haar uitgestalde waren wijst.

Sinds die bewuste dag heeft ze al een stuk of 50 exemplaren gemaakt. De tassen zijn er in verschillende soorten en maten. Veelal zwart, met hier en daar een vleugje rood en zilverkleurige sluitingen. ,,Ik ben altijd op zoek naar nieuwe materialen. Zo had ik een keer een tas van een brandslang. Maar meestal gebruik ik de binnenbanden van een fiets of een tractor. Als ik ze krijg, zijn ze heel erg vies, dan ben ik wel vijf of zes keer aan het schrobben. Hierna moet ik de delen aan elkaar rijgen, want stikken op de naaimachine, daar is het rubber gewoon te grof voor, het is niet echt rekbaar. Het maken van de frutsels voor op de tas vind ik het leukste, zo creëer ik van de binnenband van een fiets zwarte lelies. En zo kan ik soms wel een hele dag bezig zijn met een tas.” De banden krijgt Van Panhuis van de dorpssmid en de autosloop.

Haar eerste markt was het Oogstfeest in Putten, eerder dit jaar. ,,Ik weet nog wel dat ik mijn allereerste tas verkocht; met hart en ziel had ik eraan zitten werken en toen was die tas ineens weg! De meeste klanten reageren heel verbaasd, ze vinden het een superleuk idee. De reacties variëren van: ‘-U meent het! Het is weer eens wat anders, hoe komt u op het idee?’- Tot: ‘In het kader van de recycling is het helemaal top!’ ”

Voor de Puttense is dit knutselen ideaal om te combineren met haar gezin. ,,Mijn man is boer, ik wilde graag thuis zijn voor de kinderen. Ik verkoop de tassen ook aan huis, maar het moet wel hobbymatig blijven, want mijn kinderen gaan echt voor! Gelukkig zijn ze hartstikke trots op me.”

De tassen worden verkocht voor bedragen variërend tussen de 20 en 40 euro. Voor meer informatie: Ellen van Panhuis, Schremmersteeg 8 in Putten. Telefoonnummer: 033-2451562.

Bron: De Puttenaer

Geef een reactie

