Hester van Eeghen - Tassen-mode

Exclusief interview met tassen ontwerpster Hester van Eeghen

Hester van Eeghen is op het snijvlak van het maken van kwaliteit lederwaren in Europa voor meer dan twee decennia. Haar gebruik van vorm en kleur is uniek in de industrie. Van Eeghen heeft onlangs haar website gelanceerd om het bereik uit te breiden buiten de boetiek winkels in Noord-Amerika om.

Met dank aan Hester voor deelname aan dit interview.

Hester van Eeghen - Tassen-mode

Vertel ons over jezelf – wat je doet en hoe je gekomen bent waar je nu bent.
25 jaar geleden werd ik als student verliefd op een één in zijn soort winkel in Amsterdam met “kan je geloven dat het nog steeds te koop is” producten. Wat te doen met deze schatten van fittingen, veters, gespen en accessoires? Ik wilde deze materialen absoluut gebruiken voor mijn eigen creaties, en na verloop van tijd ontwikkelde ik mijn eigen handtassen lijn: gestructureerde objecten in ongewone vormen met kleine verhalen er achter. Het enthousiasme van het publiek groeide en groeide terwijl elke portemonnee een nieuwe schat werd die aan je arm hing. In het begin construeerde ik de tassen zelf en later begon ik  te werken in Italië met ongelooflijke mensen die mijn ideeën konden omzetten in realiteit.

Wat maakt jouw werk anders in vergelijking met je collega’s?
Niemand heeft gewerkt met deze vormen en kleuren en grillige uitingen. Natuurlijk heb je de klassieke Hermes en Chanel tassen, maar tassen gemaakt als een verrassing, als iets wat je niet kan weerstaan te openen, die waren moeilijk te vinden.

Wat trok u aan tot het werken met leer?
Ik hield van de geur, de aanraking, de flexibiliteit, de vele mogelijkheden van leer. Leder werk is een stervensproces, maar ik hou van de manier waarop het mij toestaat om mijn favoriete verrassende kleuren te gebruiken. Ik vind plezier in de bovenste laag van het leer, en de mogelijkheid om het te vormen tot iets moois.

Je ontwerpt mode artikelen al voor meer dan 20 jaar – in welk aspect van het proces vind je de meeste voldoening in deze fase van uw carrière?
Om voor alle soorten van individuen te creëren: jong en oud, romantisch of expliciet, schokkend of stil, kleurrijk of verdovend, hard of zacht.

Wat zijn de verschillen tussen het ontwerpen voor de Europese en Amerikaanse markt?
Een groot verschil is dat Europeanen vaak een fiets rijden, dus willen ze handtassen met een lange riem, terwijl de Amerikanen bijna altijd een auto besturen, zodat ze waarschijnlijk de voorkeur geven aan kortere riemen om op de schouder te dragen.

Wat voor soort persoon heeft een Hester van Eeghen tas of portemonnee?
Mijn typische klant lijkt erg onafhankelijk, vrij van geest, intelligent en heeft een oog voor detail. Ze zijn vaak kunstliefhebbers die waarde hechten aan kwaliteit en denken aan mijn tassen als zijnde kunstwerken als gevolg van het materiaal, vormen en verrassingen.

Hester van Eeghen - Tassen - Tassen-mode

Wat voor advies zou je geven aan iemand die geïnteresseerd is om in de mode-industrie te stappen vandaag de dag?
Passie, kracht en nieuwsgierigheid! Dit zijn de drie belangrijkste elementen voor het ontdekken van alle aspecten van de mode. Ik heb ook het gevoel dat vrijwillig bezig zijn uitermate belangrijk is om geleidelijk aan te ontdekken waar je talenten liggen.

Is het waar dat u Ridder in de Orde van Oranje-Nassau bent? Hoe was het om zo’n onderscheiding te ontvangen?
Het is waar, maar ridderschap is een symbolische betekenis. Het is zo’n schat aan de binnenkant van je. Om te weten dat mensen onder de indruk zijn van je werk en dat wilde laten zien om dat te vieren met mij is een surrealistisch sprookje waardoor ik zeer geraakt ben!

Bron: Pursuitist

Geef een reactie

