Susan Bijl - Tassen-mode

Susan Bijl maakt kleurrijke Shopping Bags van vliegerstof

De Rotterdamse vormgeefster Susan Bijl maakte een jaar of tien geleden een multifunctionele tas om boodschappen te doen. Voor eigen gebruik. In korte tijd was het een hit in Japan. En nu, een kleine tien jaar later, probeert ze de hele wereld te veroveren met haar kleurrijke vinding van vliegerstof.

Susan Bijl - Tassen-mode

Ook vandaag nog zag ze onderweg naar haar atelier in Rotterdam iemand op de fiets die haar ontwerp bij zich had. ‘Dat is ook het leuke aan een tas. Die zie je in het straatbeeld. ‘

Dat haar ontwerp eerst een succes werd in Japan heeft te maken met de toevalligheid dat ze – kort nadat Susan enkele stuks had gemaakt van haar tas van oersterk nylon – kennissen op bezoek kreeg uit Japan die hier waren om producten te scouten, zoals dat heet. De Japanners namen de tas mee en wisten het bedrijfsleven te interesseren.

Popupshops
‘De tas werd in Japan onder meer verkocht in zogenaamde popupshops, tijdelijke winkels die ook dienst deden als expositieruimte.’

Een andere reden waarom Japanners in groten getale de ‘new shopping bag’ aanschaften  is dat de plastic tas in supermarkten in de ban werd gedaan rond die tijd. ‘Japanners zochten een alternatief om hun boodschappen in te doen.’

De tas weegt een luttele 160 gram, maar kan gevuld worden tot ontilbaar.

Verkoopsucces
Binnen twee jaar werd het een enorm verkoopsucces. En nog steeds gaat de verkoop goed. Maar de ‘Rolls Royce onder de ecotassen’, zoals Susan Bijl het noemt, heeft inmiddels  last van concurrentie in het land van de rijzende zon. ‘Er zijn daar nu veel ecotassen op de markt.’

Andere markten waar de tas inmiddels gretig aftrek vindt: Hongkong en een paar andere gebieden in Zuid-Oost Azië, Italië, Spanje en Nederland. ‘België wil niet zo en Scandinavië ook niet. Misschien dat het ontwerp te kleurrijk voor ze is.’

Susan Bijl - Vliegerstof - Tassen-mode

Fel van kleur
Het kenmerk van vliegerstof, zoals het basismateriaal heet, is dat het vaak fel van kleur is. Susan Bijl heeft inmiddels 56 kleurcombinaties op haar naam staan. De eerste die ze zelf in gebruik nam was wit met roze.

De Rotterdamse ontwerpster viel twee keer in de prijzen vanwege haar exportsucces. In Nederland ontving ze een prijs namens de Kamer van Koophandel en  EVD Internationaal, het agentschap van het ministerie van Economische Zaken. In Japan kreeg ze de Good Design Prize toebedeeld.

Rijk is ze er volgens eigen zeggen niet van geworden. Daarvoor zijn de aantallen nog altijd te gering en de marges te laag. Ook al heeft ze er zeker goed van kunnen leven de afgelopen zeven jaar. Als het mee zit is het hoogtepunt nog niet voorbij voor het ontwerp. Susan Bijl is in onderhandeling met een partij die het product wereldwijd aan de man/vrouw wil brengen.

Iets anders
De ontwerpster wil zich niet langer bemoeien met de productie, distributie en verkoop van haar shopping bag. ‘Het is tijd voor iets anders.’

Samen met Maria Jobse gaat ze zich toeleggen op het ontwerpen van … tassen: ‘Maar nu gaat het meer om mode dan om vormgeving’, licht ze toe. Hat label Susan Bijl – Maria Jobse gaat leren tassen ontwerpen en accessoires. ‘Ontwerpen is mijn passie.’

Bron: Radio Nederland Wereldomroep

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s