Het atelier van ontwerper en designer Michaël Verheyden

Een blik op de werkplek van de ontwerper Michaël Verheyden.

‘In mijn atelier heb ik niet zo veel spullen nodig. Vooral de TAFEL is belangrijk om op te werken. Ze zit vol krassen van al het snijwerk dat ik er op verricht. Ik hou van die verweerde look.’

Het atelier van Michaël Verheyden - Tassen-mode

‘Ik test alles eerst zelf uit. Ik maak zelf de PROTOTYPES van mijn tassen, in papier, stof of leder, afhankelijk van het model. Ik bewaar ook alle prototypes. Het zelf maken en ontwikkelen van de ontwerpen vind ik belangrijk.’

‘Ons huidige ATELIER is niet groot. Tevoren hadden we op de C-mine Site in Genk 300 vierkante meter ter beschikking. We hebben niet zo veel plaats nodig. We proberen om met een relatief klein budget toch iets groots neer te zetten.’

‘Vaak verbazen mensen zich erover hoe een ONTWERPER dingen kan heruitvinden. Zelf vind ik dat het meest evidente aspect van de job. Je bent er voortdurend bewust en onbewust mee bezig. Alles georganiseerd krijgen en de zakelijke kant, daar kijk ik het meest tegen op. Wil je als ontwerper succesvol zijn, dan moet je ook ondernemer zijn.’

Audriette - Michaël Verheyden - Tassen-mode

‘De STIKMACHINE is er een speciaal voor lederwaren. Het is een oud model omdat we op dat toestel nog garantie kregen van de fabrikant. Bij de nieuwe machines was dat niet het geval. Die zijn gemaakt om maar enkele jaren mee te gaan.’

‘De stikmachine staat op een TAFEL met een stuk eruit gezaagd, omdat je bij leder veel bewegingsruimte nodig hebt. Het is een vrij stijf materiaal.’

‘Voor LEDER genaaid wordt, wordt het eerst gelijmd. Werken met leder is moeilijker dan met textiel. Het gaat trager. Om een tas te stikken, heb je meerdere uren nodig.’

‘Ik vind aandacht voor duurzaamheid en ecologie een evidentie bij het ontwerpen. Ik streef ernaar om dingen te maken die mensen mooi kunnen blijven vinden en dingen die ze willen blijven gebruiken, zoals dit DOOSJE IN LEDER. Tijdloosheid is belangrijk.’

‘Ik heb geen vast stramien om te werken. De methode hangt af van de opdracht. Bij een tas maak ik altijd een SCHETS en prototype. Bij een lamp of meubel werk ik eerder met een technische tekening. De meeste ideeën ontstaan door gesprekken met mijn partner of met klanten.’

‘Ik kan niet werken in een puinhoop. Er moet structuur zijn in de opbergruimte: verf staat bij verf. In mijn hoofd is het al chaotisch genoeg. OPRUIMEN hoort bij het werken.’

‘We leiden tegenwoordig een druk leven en hebben thuis nood aan visuele rust. De HOME COLLECTIE die we ontwerpen straalt vooral rust uit. Thuis moet een warm nest zijn. We communiceren ons overdag al suf met allerhande nieuwe technologische middelen.’

 

Bron: Het Nieuwsblad

Geef een reactie

