Naaiatelier haalt vrouwen uit isolement

Bij Motifa in Nieuw West maken allochtonen hippe tassen voor het merk Chatoui. Ze doen werkervaring op en verdienen zelf geld. “Het is hier heel gezellig, We bespreken alles”.

Chatoui - Tassen-mode

Made in China. Waarom niet made in Holland, sterker nog made in Slotermeer? Zo redeneerde Katja Staring van het label Chatoui. Ze laat haar producten – tassen, sjaals, broches – maken bij verschillende sociale werkplaatsen over het hele land, waaronder bij het bedrijf Motifa in Amsterdam Nieuw West. “Ik gebruik voor mijn producten tweedehands materialen uit Nederland: stof die nog op zolder lag. Daarom vond ik het gek om daarvan tassen te laten maken in China.”

Bij Motifa slaat ze twee vliegen in een klap: de vrouwen die in het atelier werken hebben moeite “aansluiting te vinden tot de arbeidsmarkt”. Bij het atelier van Motifa verdienen ze zelf geld en doen ze werkervaring op. “Het is de bedoeling dat ze hier compleet economisch zelfstandig kunnen worden”, zegt Naziha Aakouk van Motifa. “Helaas hebben we daarvoor nog niet genoeg opdrachten.” Wel verdienen de vrouwen een centje bij en ontmoeten ze andere vrouwen uit alle windstreken en ze leren naaien, haken en handwerken. “Sommigen kunnen nog geen schaar vasthouden als ze hier aankomen. Je ziet hun zelfvertrouwen groeien als ze dat leren. Hoeveel ze verdienen kan ik niet precies zeggen. Dat is per opdracht verschillend”, zegt Aakouk.

Echte confectieateliers bestaan nog maar weinig in Nederland, zegt Staring. “Zo ben ik eigenlijk terechtgekomen bij sociale werkplaatsen. Ik werk nu samen met vijf van dit soort instellingen, van Middelburg tot Enschede.”

De Irakese Chemaa (35),  Marokkaanse Najat (51) en  Turkse Nevide (47) werken  bij Motifa. “Ik vind het leuk om hier te werken”, zegt Najat. Schuchter halen de vrouwen tijdens het gesprek allerhande zelfgemaakte items van onder de tafel van prachtige zelfgebreide babypakjes tot sieraden. “Het werken is ook gezellig. We bespreken tijdens het naaien van alles, bijvoorbeeld over het verhogen van de studiebeurs. Ik heb vier studerende kinderen”, zegt ze trots. Voor Katja Staring van Chatoui is het altijd spannend hoe haar sjaals eruit komen te zien. “Dat is voor mij ook een verrassing”, zegt Staring, terwijl ze de stof door haar handen laat glijden. “Ik lever alleen de materialen af.”

Bron: Metro

Geef een reactie

