Tassenontwerper Omar Munie motiveert jonge studenten

door Sophie Zimmerman

DEN HAAG -Omar Munie heeft het druk. De handgemaakte tassen van de 25-jarige ontwerper vliegen over de toonbank. Niet alleen in zijn eigen drie verdiepingen tellende flagship store aan de Rotterdamse Coolsingel, maar ook in bijvoorbeeld warenhuis Macy’s in New York. Het resultaat van het harde werken van Omar en zijn 15 man tellende team siert onder meer de outfits van Hillary Clinton, Jane Fonda en model Yfke Sturm.

Omar Munie - Tassen-mode-nieuws

Het verhaal van Omar is bijzonder; een Somalisch jongetje dat op 9-jarige leeftijd samen met zijn zus en twee broertjes naar Nederland vluchtte. Uiteindelijk kon hij via verschillende beroepsopleidingen zijn droom waarmaken en leidt hij nu een succesvolle onderneming.

De bevlogen Munie heeft zijn relaas opgeschreven in het boek ’Leef je droom’. Hiermee wil hij – als afgestudeerde aan de modevakschool in Den Haag – andere mbo-leerlingen motiveren om hun dromen na te jagen en trots te zijn op wat ze doen. „Veel mbo’ers denken minderwaardig over hun opleiding. Ik heb dat zelf ook een tijdje zo ervaren, maar daar verzet ik me nu tegen. Het mbo is geen simpele opleiding, het is een beroepsopleiding en daarmee kun je je dromen waarmaken”, gelooft Munie. „Als alle mbo’ers op een dag besluiten hun werk neer te leggen, ligt Nederland stil”, betoogt de tassenontwerper. „Veel studenten beseffen dit te weinig. Mbo’ers zijn de motor van onze economie.”

Omar Munie - Leef je droom - Tassen-mode-nieuws

Om de boodschap over te brengen dat het mbo veel kansen biedt, trok de creatieve ondernemer de afgelopen jaren langs verschillende beroepsopleidingen met een zogenaamde roadshow, opgezet door de Stichting Promotie Branche Beroepsorganisaties. Met een grote vrachtwagen met zijn portret erop reisde Munie het land rond om mbo-leerlingen te motiveren met zijn verhaal. „Ik vertelde dan dat ik net als zij was begonnen. ’Een jaar geleden zat ik op dezelfde school. En ondertussen heb ik New York gezien, Hongkong, Dubai. Blijf geloven in dromen.’ En dat sloeg aan.”

Munie gelooft niet dat alle mbo-leerlingen geschikt zijn om te ondernemen, maar wel dat ze bewuster kunnen kiezen hoe ze hun toekomst inrichten. „Je kunt de beste ondernemer worden, maar ook de beste loodgieter in dienst. Het is belangrijk hoe je erin staat, om dingen nooit half te doen. Dan komt de lol in werken vanzelf.”

Jongeren die wel willen gaan ondernemen, wil Munie met zijn verhaal laten zien dat ’je met nul euro je droom achterna kunt gaan’. „Ik heb hard geknokt, maar ook veel gekregen de afgelopen jaren. Omdat ik heel goed wist wat ik wilde en daar keihard voor werkte, gunden mensen mij veel”, denkt hij. „Ik heb bijvoorbeeld heel veel te danken aan Erik Staal, de voorzitter van woningbouwvereniging Vestia. Hij heeft mij het belang laten zien van wat ik ’de gunfactor’ noem.”

Muni vervolgt: „Toen ik in 2007 de prijs voor beste mboleerling van het jaar won, bood hij me een geweldige ruimte aan om mijn bedrijfje verder te ontwikkelen. Dat zijn heel mooie dingen. Mensen die eigenlijk niet zo veel met je te maken hebben, maar die wel zien dat je ervoor gaat en je daarom heel veel gunnen. Dankzij die prijs heb ik echt een stap kunnen zetten. Met mijn atelier in het centrum van Den Haag werd ik een stuk professioneler.”

Zelf probeert de ontwerper ook anderen te helpen om hun carrière of onderneming op te bouwen. Niet alleen door het delen van zijn verhaal, maar ook door ze in te zetten in zijn onderneming. „Toen de winkel eind vorig jaar werd ingericht kon ik 25 professionals laten verven, maar ik heb gekozen voor 25 studenten. Ik bespaarde kosten, maar ontdekte ook weer talent bij anderen. Dat is een win-winsituatie.”

„Ik vind dat een ondernemer altijd moet kijken naar win-win. Ik geloof dat je niet meteen aan een bank moet denken of aan investeerders, dat je de lijntjes kort moet houden en gebruik moet maken van het netwerk dat je hebt opgebouwd. Want wat is er mooier dan je droom delen en anderen daarna kunnen helpen? Het heeft alles met geven en gunnen te maken. Mooi toch?”

Bron: De Telegraaf

Geef een reactie

