Monique van der Zouw ontwerpt koeien tassen voor Zacc

Hengelo – Ze baant zich een weg door de woonkamer waar met schapenvacht beklede poefjes en krukken de vloer sieren. Monique van der Zouw zag haar ontslag in 2009 als dé kans om eindelijk iets te gaan doen wat ze echt leuk vindt. Ze greep de kans met beide handen en haar woon- en accessoiremerk Zacc ligt inmiddels al op verschillende plekken in Nederland in de winkels.

Monique van der Zouw - Zacc - Tassen-mode-nieuws

„Ik werkte als office-manager bij een uitgeverij”, vertelt de ontwerpster. De kennis van administreren komt haar nu goed van pas, maar de Hengelose kon al die tijd haar creatieve ei niet kwijt. Met een diploma Modevormgeving en -illustratie op zak was het niet verwonderlijk dat de creatieveling zich weer op haar vakgebied stortte.

„Ik had een koeienvel als kleed en tijdens het tv-kijken keek ik er regelmatig met een knipoog naar. Op een gegeven moment kon ik de verleiding niet weerstaan en ben ik in het kleed gaan knippen. Mijn fascinatie voor vachten was gewekt, maar ik wilde ook breien.” Een collectie gebreide tassen en woonaccessoires, onder de naam Zacc, vormde het uiteindelijke resultaat.

Een langslepende zoektocht naar geschikte materialen volgde. Waar haal je de wol vandaan? Welke leersoorten gebruik je? En zijn de materialen geschikt om te verven? „De eerste tassen waren loodzwaar”, vertelt Monique lachend. „Ik heb maanden achter elkaar bij DCW in Enschede, de plek waar alle producten vervaardigd worden, gezeten om de juiste breisels te vinden.” De collectie bestond voorheen voornamelijk uit tassen, maar sinds kort heeft Monique ook poefjes, krukken en dierenkoppen. „Doordat het nu allemaal één geheel vormt is het productieproces makkelijker geworden.” Te midden van alle breisels pikt Monique er een met schapenvacht bekleed poefje uit. „Het idee was om er hoge pootjes onder te zetten, maar ga er maar eens op zitten. Je zakt erin. Sinds vandaag heb ik dus ook een mooie kindercollectie”, zegt ze lachend. En zo ontstaan de meest creatieve ideeën.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Als kers op de taart werd haar creativiteit ook nog eens ten toon gespreid in een boek voor prinses Maxima. Naar aanleiding van haar veertigste verjaardag werd een boek, met daarin veertig ‘microkrediet succesverhalen’, gegeven.

De collectie is te verkrijgen via de webwinkel,  en diverse interieur- en modewinkels. De Galeriet in Delden, Wishes 4 You in Hengelo en Schräder Mode in Deventer behoren inmiddels tot haar klantenkring. „De collectie ligt nu al wel in Amsterdam, zodat stylistes de spullen kunnen gebruiken voor producties”, legt de onderneemster uit. Xandra Brood gebruikte de dierenkoppen al voor een shoot in Beau Monde en ook in de Libelle sierden de wollen accessoires de pagina’s. „Het streven is om mijn collectie door heel Nederland te hebben liggen.”

Bron: Tubantia

Geef een reactie

