Lieke Gulikers ontwerpt zestig tassen per jaar

‘Ik doe alles zelf’
Heerlen/Voerdendaal – drs. Peter Swelsen – Lieke Gulikers (30) ontwerpt jaarlijks zestig nieuwe tassen onder het eigen merk LaLiek. Ze gaat vier keer per jaar naar China om daar eigenhandig de productie aan te sturen. LaLiek groeide het afgelopen jaar zo snel dat Lieke Gulikers haar uitvalsbasis in Voerendaal twee maanden geleden verruilde voor een showroom op het prijswinnend bedrijventerrein C-Mill.

Lieke Gulikers - LaLiek - Tassen-mode-nieuws

‘Ik voel me iets meer ondernemer dan ontwerper.’

Lieke Gulikers studeerde op haar 27e af in Toerisme en Leisure Management. Ze werkte vervolgens één jaar in loondienst bij een touroperator, maar wilde al snel meer. “Ik haalde voor dat bedrijf heel veel geld binnen, maar kreeg daar niet de waardering voor die me toekwam”, legt Gulikers uit. “Ik besloot daarom voor mezelf te beginnen. Mijn hoofddoel was daarbij het neerzetten van een succesvol merk. Omdat ik heel erg van tassen houd (ze heeft zelf plusminus twintig verschillende tassen, red.) besloot ik het op de tassenmarkt te gaan proberen.”

Vanuit haar woning in Voerendaal ging ze tweeënhalf jaar geleden met honderd tassen de boer op. Eind 2009 had ze al tien verkooppunten die haar zelf ontworpen producten graag aan de vrouw wilden brengen. In 2011 zijn dat er inmiddels honderd geworden. Voor Lieke is dat nog lang niet genoeg, want ze wil snel blijven doorgroeien. Het huren van showroomruimte op C-Mill is daarom een belangrijke stap. “Ik zit in het creatieve gebouw”, vertelt Lieke. “Hier heerst een informele sfeer en zitten vooral jonge ondernemers die elkaar graag helpen. Dat is echt ideaal.”

3003 Dunja Croco Cognac - LaLiek - Tassen-mode-nieuws

Ondernemerschap geeft haar vrijheid maar kost ook ontzettend veel energie. Lieke is dag en nacht bezig met het ontwerpen nieuwe modellen tassen, marketing, administratie, website en acquisitie. Ze doet álles zelf en vertrekt vlak na het interview alweer naar China. “Chinezen werken goed, maar ze leven bij de dag”, vertelt Gulikers. “Je moet er dus wel voortdurend bovenop blijven zitten.” Naast China bezoekt de jonge ondernemer regelmatig Milaan en Londen om daar de heetste trends vast te leggen. “Ik ben dan de hele dag aan het fotograferen”, lacht ze. Over de toekomst is van haar bedrijf is Lieke ondubbelzinnig positief. “Ik ben in crisistijd begonnen, dus ik weet heel goed wat het is om tegen de wind in te zeilen. Ik kom uit een echte ondernemersfamilie en voel me dan ook net iets meer ondernemer dan ontwerper. Ik wil in 2012 opnieuw wederom mijn omzet substantieel verhogen. Mijn onlangs geopende webshop gaat me daar absoluut bij helpen.”

Nederlands beste bedrijventerrein
LaLiek heeft als uitvalsbasis C-Mill. Dit is een bedrijventerrein op Molenberg dat onlangs de prijs kreeg voor beste bedrijventerrein van Nederland. C-Mill werd namelijk overall winnaar van de Menzis Beste Bedrijventerrein Award 2011. Deze awardverkiezing is een initiatief van het vakblad Bedrijventerrein. “C-Mill is een gesloten businesscase in een krimpgebied en gevormd vanuit een duidelijke visie en strategie”, aldus het juryrapport. “Het is een ‘urban park’ met een mix aan functies, die als voorbeeld kan en moet dienen voor werkgebieden in de toekomst.” Volgens Marcel van Kasteren van de Kamer van Koophandel is C-Mill zelfs de grootste broedplaats voor creatief ondernemerschap in Parkstad ooit. “Het concept slaat aan bij de ondernemers en grote én kleine ondernemers ontwikkelen zich goed in deze dynamische omgeving”, aldus Van Kasteren.

 

Bron: Limburg Onderneemt

Eén reactie op “Lieke Gulikers ontwerpt zestig tassen per jaar

Geef een reactie

