Warner Brothers door Louis Vuitton in het beklaagdenbankje

Filmstudio Warner Brothers ziet met lede ogen aan dat zijn films, soms zelfs voor de feestelijk première, al op internet te vinden zijn. Een beetje kaskraker kost honderden miljoenen om te maken, maar kan wereldwijd zomaar het tienvoudige opleveren. Reden te meer voor Warner om met alle mogelijke middelen piraterij tegen te gaan.

The Hangover - Warner Brothers - Louis Vuitton - Tassen-mode-nieuws

Alan (links) met zijn nagemaakte Vuittons. © Warner Brothers

Nu staat Warner Brothers zelf in het beklaagdenbankje, wegens piraterij. Louis Vuitton, maker van allerhande luxeproducten zoals tassen, koffers, modeaccessoires en kleding, heeft ontdekt dat de filmmaatschappij in een van haar recente films, The Hangover 2, een nagemaakte handtas van het merk heeft gebruikt.

In een scene op een vliegveld, zegt hoofdrolspeler Alan tegen een andere acteur ‘Pas op, dat is een Louis Vuitton.’ En dat is de tassenmaker in het verkeerde keelgat geschoten. De tas in kwestie zou zijn gemaakt door een Chinees-Amerikaans bedrijf dat er duidelijk niet voor terugdeinst om Vuittons kenmerkende logo op zijn neppe producten te drukken.

Louis Vuitton - Tassen-mode-nieuws

Hype onder filmfans
The Hangover 2, met een geschat budget van ruwweg 80 miljoen dollar, is dermate populair dat Alans uitspraak een hype is geworden onder filmfans. Daardoor zou, aldus Louis Vuitton, de consument op het verkeerde been worden gezet. Ook zou op internet een verwoede discussie worden gevoerd of de bewuste tas nu wel of niet origineel zou zijn. De producten van Vuitton mogen zich verheugen in een grote schare liefhebbers, zowel onder celebrities als ook modefanaten.

Grootste irritatie van Vuitton is echter het feit dat Warner vooraf op de hoogte was van de ‘fout’. Warner zou hebben geweigerd de gewraakte scene aan te passen voor deze op dvd verscheen. In een poging wat van het verloren imago terug te winnen, eist Vuitton nu dat de filmmaker alle kopieën van The Hangover 2, inclusief alle promotiemateriaal, vernietigt. Ook eist het modehuis dat Warner een percentage van de winst op de rolprent afstaat.

Tatoeage Mike Tyson
Het is overigens niet de eerste keer dat The Hangover voor scheve gezichten zorgt. In juni trof Warner Brothers een schikking met een tatoeëerder die de rechten claimde van een in de film gebruikt tatoeage-ontwerp. Het ging daarbij om de alombekende ‘gezichtsversiering’ waarmee voormalig zwaargewicht bokser Mike Tyson getooid is. Ook werden de schrijvers van film beticht van plagiaat door de schrijver van het boek ‘Mickey en Kirin’, die claimt dat het verhaal van The Hangover 2 daarop is gebaseerd.

Boze tongen beweren nu echter dat de rechtzaak tussen Vuitton en Warner opgezet is, om  aandacht te vragen voor de wereldwijde piraterij. Als dat zo is, is de opzet geslaagd.

 

Bron: De Volkskrant

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s