‘The way behind your bag’

Welke weg legt je tas af als je hem op een luchthaven op een bagageband legt?
Wat gebeurt er eigenlijk achter de plastic flappen boven de bagageband? Vanuit een met 6 camera’s uitgeruste koffer kun je dat zelf zien. Duidelijk is dat hij flink van richting verandert, de inhoud door een scanner gecontroleerd wordt en er best veel handmatig sjouwwerk gebeurt. In het filmpje beleeft de koffer een tocht over verschillende verdiepingen van bagagebanden die haast lijkt op een cartbaan. Het filmpje is gemaakt door de Amerikaanse maatschappij Delta Airlines, on hun Fly Delta app te promoten waarmee je je koffer kunt tracken.

Vliegveld -Bagage - Tassen-mode-nieuws

Op Schiphol is het spannender. In maart is de nieuwe Zuidelijke bagagehal geopend met een ultramodern handlingsysteem. De ontwerpers –  IBM, Vanderlande en het Duitse Grenzebach Automation – spreken over het meest geavanceerde en modernste bagagesysteem ter wereld. De hal is 15 duizend vierkante meter groot, verwerkt 2 duizend koffers per uur en heeft een buffer van ruim 4 duizend koffers. Zes robots tillen de koffers in containers of karren die over het asfalt naar het vliegtuig gaan. Via een netwerk is het ieder moment mogelijk iedere koffer te lokaliseren. Dit systeem maakt deel uit van het streven van Schiphol om jaarlijks 70 miljoen tassen te transporteren.

In totaal ligt er op Schiphol 20 kilometer bagageband. Rond 60 procent van koffers die vertrekhal 1 passeren, zien alleen maar robots. Schiphol won in 2011 nog de Best Baggage Initiative Award.

Bron: BRIGHT

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s