Herlancering tassenmerk Chick on a Mission door Patricia Bos

Door: Esmerij van Loon

Ze bruist nog altijd van energie. Ruim twee jaar was ‘haar’ merk in andere handen, maar nu heeft ze alles terug; de naam en de archieven. De liefde voor het merk is onveranderd. Chick on a Mission is mijn kindje,” zegt ontwerpster Patricia Bos.

Patricia Bos is even over uit Bali, waar ze al jaren woont en werkt, voor de herlancering van het tassenlabel dat ze twaalf jaar geleden is gestart. Zo’n presentatie vind ze wel spannend, zegt ze, maar het ontwerpen van de nieuwe ‘Chick on a Mission’ collectie ging haar vrij gemakkelijk af. “Ik heb twee jaar lang een beetje krampachtig andere dingen gedaan, met steeds in het achterhoofd dat het niet teveel ‘Chick’ mocht zijn. Nu hoeft dat niet meer.” Ze toont een zwarte bowlingbagvan soepel kalfsleer met ingenieus geplooide banen. “Moet je kijken wat een prachtig handwerk,” zegt Bos en laat de kleine plooitjes stuk voor stuk zien. “Dit ontwerp had ik precies zo in m’n hoofd, daar hoefde ik nauwelijks over na te denken.”

Chick on a Mission - Patricia Bos - Tassen-mode-nieuws

Bos startte in 2000 tassenmerk Chick on a Mission samen met zakelijk partner Danny Mock. De funky, stoere damestassen, vaak van geitenleer, werden een groot succes met verkooppunten in het hele land. In 2009 ging het mis. Een conflict met investeerders leidde tot een faillissement. Bos nam afstand en begon een nieuw merk Maysun. De boedel van Chick on a Mission met daarin de merkrechten, het logo en oude ontwerpen werden verkocht aan COAM BV dat het merk opnieuw in de markt zette. Zonder succes en in mei 2011 werd COAM BV failliet verklaard.

Dat was voor Lars Meekel, voorheen werkzaam bij Tommy Hilfiger, het moment om in te stappen. “Mijn vader kende Patricia en Chick on a Mission van vroeger. Wij vonden het zo zonde dat het merk opnieuw failliet ging dat we haar hebben gevraagd of ze het weer wilde doen. Daar hoefde ze niet lang over na te denken.” Lars’ vader is Piet Meekel, oprichter van Focus Show Equipment. Meekel verkocht zijn aandelen waarna het bedrijf aan mismanagement ten onder ging. “Dezelfde mensen zijn er verantwoordelijk voor dat het een half jaar geleden ook misging met Chick on a Mission,” zei Piet Meekel in 2009 in de Volkskrant, waarmee hij refereerde aan het zakelijk conflict dat eerder dat jaar tot het eerste faillissement van het populaire merk had geleid.

Patricia Bos - Chick on a Mission - Tassen-mode-nieuws

Lars Meekel in de rol van directeur sales en marketing, is vastbesloten van Chick on a Mission opnieuw een succes te maken. “Maar alleen omdat Patricia erbij is, zonder haar hadden wij het nooit gedaan,” zegt hij. Voor het eerste seizoen, najaar 2012, mikt Meekel in Nederland op zo’n tachtig verkooppunten.

De ontwerpster heeft een eigen productieatelier op het eiland met 35 mensen die de collecties maken. Het zijn dezelfde mensen die de Chick on a Mission-tassen voorheen produceerden en tevens verantwoordelijk voor het kleuren en printen van het leer dat wordt gebruikt. Op het hoogtepunt van het merk had Bos meer dan honderd mensen in dienst. In de tussentijd is het atelier draaiende gehouden door producties voor andere merken te doen. Ook is ze een merk en een winkel voor babykleding begonnen.

Patricia Bos - Chick on a Mission - Tassen-mode-nieuws

De nieuwe Chick on a Mission-collectie bestaat uit meer dan tachtig modellen, tassen en ‘add ons’ zoals Bos ze noemt, en waarmee ze aanverwante artikelen zoals ceintuurs, corsetten en leren jacks bedoelt. Een breed aanbod met tassen in alle formaten. Van een klein enveloptasje van runderleer met tijgerprint en een grote roze strik, forse shoppers van canvas met een tijgerkop erop tot stoere schoudertassen van paardenhaar en suède. Fans van het eerste uur zullen de stijl direct herkennen; stoer, vrolijk en druk. En knap gemaakt.

Afgelopen najaar werd de collectie aan de Aziatische markt gepresenteerd met een grote show op Bali. Socialite Paris Hilton was erbij en blijkt enthousiast. “Ik heb al ‘r al vier keer gespot toen ze iets aan had van Chick,” zegt Bos. De foto’s staan op de Facebook-pagina van het merk. Net als tientallen reacties en ‘likes’ van medestanders: ‘Wow, you’re really coming back!’, ‘Kan niet wachten’ en ‘Zet ‘m op Chick!’.

Bron: Fashion United

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s