Collie-collie - Tassen-mode-nieuws

Nicole Blok verovert Europa met zelfmaakmode

Door: Peter van Eijk

GOUDA/WOERDEN – Ze is één van de bekendste ontwerpers van kinderkleding in Europa, maar kan gewoon over straat. Nicole Blok ontwerpt namelijk zelfmaakmode. Ook onder haar eigen merknaam Collie-collie.

Nicole Claudia (koosnaam Collie) Blok ontwerpt al jaren kleding uit hobby. “Vanaf mijn twaalfde maak ik al kleding voor mezelf,” zegt ze. De Goudse was secretaresse van beroep en had geen plannen om professioneel ontwerper te worden. “Ik schreef over mijn kleding op mijn weblog en iemand vroeg welk patroon ik voor een jurkje had gebruikt. Daarna is het balletje gaan rollen.”

Collie-collie - Tassen-mode-nieuws

Degene die naar het patroon had gevraagd bleek van het Duitse bedrijf Farbenmix te zijn, één van ’s werelds toonaangevende leveranciers van patronen. “Ze hebben me er gewoon uitgeplukt.” De Duitsers hadden er kijk op, want het desbetreffende jurkje, Elodie, staat al twee jaar in de top drie van bestverkopende patronen bij Farbenmix. Elodie, romantisch van stijl, is in veel landen populair als feestjurkje. “Voor bruiloften en communies wordt het patroon veel gebruikt.” Farbenmix is groot doordat ook weinig ervaren mensen de kleding kunnen maken. “Bijzonder is dat ze een fotowerkbeschrijving bij het patroon doen. De plaatjes geven stap voor stap aan hoe je het kledingstuk moet maken.”

De stap naar een eigen bedrijf was snel gemaakt. “Sommige patronen vinden ze te ingewikkeld bij Farbenmix of ze hebben al een vergelijkbaar patroon. Dan geef ik het zelf uit,” zegt Nicole. Afgelopen maand heeft ze in eigen beheer haar eerste papieren patroon uitgegeven. Ook weer een jurkje, genaamd Heleentje. Haar kleding is vooral romantisch van uitstraling. “Mijn hoofd gaat nu eenmaal die kant op.”

Collie-collie - Tassen-mode-nieuws

LEUKER
Ze beperkt zich tot meisjeskleding. “Ik heb wel eens jongenskleding gemaakt, maar dat is niet mijn ding. Daar kan ik mijn fantasie niet in kwijt. Stoffen voor meisjes zijn gewoon leuker om mee te werken.” Zelf kinderkleding maken is weer populair. “Dat gebeurt deels vanwege de kosten, maar meer nog omdat mensen het weer leuk vinden om zelf kleding te maken. En het is natuurlijk geweldig om het enige exemplaar van een jurkje te hebben. Vaak loopt de halve school in dezelfde kleding.”

Mede dankzij haar weblog worden de ontwerpen van Nicole steeds populairder. “De mensen die mijn weblog bezoeken hebben kinderen en zijn op zoek naar leuke dingen. Ze kopen stoffen uit het buitenland via het web en dan gaan ze op zoek naar patronen.”

De Goudse begint steeds bekender te worden. “Ik word wel eens aangesproken, maar ik kan gewoon over straat, hoor. Het snuitje van mijn dochter is bekender, want zij staat vaak op de foto bij het patroon.” Nicole wil dat haar klanten ook buiten internet om kunnen zien wat ze te bieden heeft. Daarom heeft ze in Woerden een toonzaal geopend, in een goeddeels leeg kantoorpand aan de Trasmolenlaan 12 op bedrijventerrein Middelland. “Dat is goedkoper dan een pandje in het centrum van Gouda. Ik begin pas en ik heb geen zin om alles wat ik verdien in de huur te stoppen.”

Bron: Algemeen Dagblad

Geef een reactie

